Wybór projektu
Jak wybrać odpowiedni projekt dla siebie? Przede wszystkim powinniśmy wybrać zgodnie ze swoimi zainteresowaniami oraz umiejętnościami. Niezależnie w jakim języku programujecie, na pewno znajdziecie dla siebie coś odpowiedniego. Projekty Open Source znajdziecie tutaj:
- http://sourceforge.net/
- https://code.google.com/intl/pl-PL/
- http://www.google-melange.com/gsoc/accepted_orgs/google/gsoc2013
Pamiętajcie, aby nie wybrać projektu który okaże się zbyt trudny, może to was zniechęcić. Projekty określane jako beginner-friendly to między innymi:
- Drupal
- Python
- LibreOffice
- PostgreSQL
- wxWidgets
- Jenkins
Komunikacja
Aby działać w środowisku open source musimy nauczyć się komunikować. Wybraliśmy nasz projekt - jeśli ma on swoją stronę to na nią wchodzimy, szukamy informacji o listach mailingowych i zapisujemy się na listę mailingową dla developerów. Na stronach projektów często są także linki do źródeł, tutoriale dla początkujących oraz rozbudowane FAQ'i. Jeżeli nie znajdziemy strony projektu to najlepiej skontaktować się z główną osobą odpowiedzialną za projekt, ładnie się przywitać i dać znać że chcemy wziąć udział w rozwijaniu danego oprogramowania.
System operacyjny i narzędzia
Projekty Open Source można rozwijać zarówno pod Windowsem i Linuxem, chociaż wiele z nich jest typowo Linuxowych. Tak czy inaczej uważam, że Linux jest tutaj najlepszeym wyborem (jeśli chodzi o rozwój Open Source) i gorąco go polecam. Warto także znać lub zapoznać się z narzędziami, które będziemy używać, w zależności od projektu:
- GCC - kompilator C/C++/Objective-C/Fortran/Ada
- GDB - debugger, DDD - graficzna wersja GDB, Valgrind - bada wycieki pamięci
- Makefile, Scons
- Git, Svn, Mercurial - systemy kontroli wersji
Jeśli chodzi o IDE, to w zasadzie jest często zbędne, można używać zwykłych edytorów tekstu z pluginami do np. autouzupełniania składni, najpopularniejsze to: Gedit, Kate, Vim. Ja osobiście IDE lubię i czasami używam. Warto zwrócić uwagę na:
- Eclipse
- Code::Blocks
- Netbeans
- Kdevelop
- QtCreator
- Anjuta
- Geany
Źródła i pierwsza kompilacja
Nadszedł czas aby sięgnąć po źródła, link znajdziemy najczęściej na stronie projektu, oczywiście szukamy źródeł wersji unstable (developerskiej). Teraz wypadało by nasze źródła skompilować, jeśli sprawia to komuś trudność, to należy szukać informacji na stronie projektu. Podstawową zasadą jest jednak, aby na początek doinstalować wszystkie biblioteki potrzebne do kompilacji naszych źródeł.
Czas na kodowanie
Skomilowaliśmy źródła - aplikacja działa. Nareszcie możemy zabrać się za programowanie. Tylko co konkretnie robić? Na początek - szukamy bugtrackera i zabieramy się za poprawianie bugów, pozwoli nam to oswoić się z projektem i nabrać podstawowego doświadczenia. Przy pierwszych próbach pisania kodu naszym największym sprzymierzeńcem będzie dokumentacja, która jest dostępna w źródłach lub na stronie projektu - należy ją czytać i z niej korzystać. W przypadku gdy projekt nie ma bugtrackera, ale mamy jakąś wizję bądź pomysł na pewne zmiany/rozbudowę aplikacji, obowiązkowo przed przystąpieniem do kodowania trzeba omówić nasze pomysły z innymi developerami na liście mailingowej, szkoda by było gdyby nasz wysiłek poszedł na marne. Jeśli jednak nie wiemy czym się zająć, również odsyłam na listę mailingową - ktoś tam na pewno nad czymś aktualnie pracuje i chętnie skorzysta z pomocy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz